Un nou equip d’agents TIC assessora persones poc habituades a utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i l’administració electrònica per realitzar tràmits i gestions administratives. Aquest servei municipal s’ha creat per garantir l’accés de la ciutadania a les eines digitals i reduir la bretxa digital que la pandèmia de la covid-19 ha evidenciat, sobretot als barris i col·lectius més vulnerables.
Durant la situació d’emergència sanitària per la covid-19, la bretxa digital ha afectat sobretot els col·lectius amb menys formació en tecnologies o els que no disposen de dispositius electrònics o connexió a internet. Per reduir la bretxa digital, equips de capacitadors digitals ajuden les persones usuàries que per diferents motius no utilitzen les TIC a fer gestions administratives, com donar-se d’alta als diferents serveis municipals o sol·licitar algun ajut. També els ensenyen, per exemple, a fer servir eines bàsiques com el correu electrònic i la signatura electrònica, a fer videoconferències o a generar documents en format PDF.
La iniciativa es va posar en marxa el 21 de setembre, i durant les primeres dues setmanes els equips de capacitadors digitals han atès 124 persones. Per accedir al servei cal adreçar-se a la Xarxa de Resposta Socioeconòmica.
Els agents TIC estan ubicats en equipaments i espais dels barris del Raval, el Besòs i el Maresme, la Trinitat Vella, la Zona Nord, les Roquetes i la Trinitat Nova, i també impartiran píndoles formatives en altres districtes de Barcelona.
El nou servei de capacitació digital l’ha desenvolupat la Fundació BIT-Habitat i es tracta d’una de les primeres iniciatives que es posen en marxa del Pla de xoc per a la inclusió digital de l’Ajuntament de Barcelona, dotat amb 700.000 euros. S’afegeix a la Xarxa de Resposta Socioeconòmica, activada aquest estiu pel Pla de barris per atendre les persones que han vist que les seves condicions bàsiques de vida han empitjorat, amb l’objectiu de connectar-les amb els serveis i els ajuts municipals.